digital creative
30 jun 2015;
TL;DR — afkorting voor Too Long; Didn’t Read, ‘straattaal’ van internet, geeft aan dat een bericht of reactie te lang is. Het wordt ook gebruikt bij een langer stuk om de kern weer te geven. Ik zie het als een variant op een uitspraak van Blaise Pascal dat hij geen tijd had om een korte brief te schrijven.
Een Too Long; Didn’t Read kan een reactie op een post of bericht zijn, om aan te geven dat het te lang is. Inmiddels gebruiken webschrijvers het ook om een zeer korte versie van hun bericht weer te geven, voor wie geen zin of tijd heeft om het hele stuk te lezen. Met deze ultrakorte samenvatting krijg je toch de essentie van het artikel mee (mits de TL;DR goed geschreven is). Op wikipedia gebruiken redacteuren de afkorting om aan de auteur aan te geven dat een alinea of paragraaf korter moet. De tekst trekt volgens de redacteur de aandacht niet of wijdt te erg uit.
Maar helemaal straattaal van het internet vind ik het niet. De Franse filosoof en wiskundige Blaise Pascal schreef al: “Ik kon een kortere brief schrijven, maar daar had ik geen tijd voor.” Ik zie TL;DR als een uitspraak vanuit de lezerskant. “Ik kon het lezen, maar had er geen tijd voor.”
Op de Tumblr-blog TL;DR verschijnen satirische varianten van wikipedia in de TL;DR-stijl. Helaas is de echte website plots verdwenen achter een wachtwoord en laat de beheerder niets van zicht weten via Facebook of Twitter.
De iOS app TL;DR geeft je een steuntje om je emails niet al te lang te maken (of eigenlijk: om te beknotten tot 30 woorden). iCulture schrijft uitgebreid over de app, die ook helpt bij het afvinken van taken uit je emailbox.
Overigens moet goede content zo lang zijn als het moet, zonder overdadige woorden. Het moet afgestemd zijn op de doelgroep, hun behoefte en de manier waarop ze het consumeren. Een TL;DR is bijvoorbeeld perfect voor de mobiele lezer die op de trein staat te wachten, maar minder voor de tablet-lezer die met tijd genoeg op de bank zit en juist langere verhalen wil.