digital creative
31 mei 2016;
Het gratis tijdschrift Swipe probeert jongeren in Londen het beste van het web te laten lezen – op papier! Het idee: er is zoveel op het internet te vinden dat het moeilijk is zelf de beste stukken te vinden, en lezen op papier is fijn tijdens het forensen.
Redacteuren pluizen het internet door, herplaatsen stukken in het tijdschrift en delen deze onder reizigers van de Londense metro uit. De eerste uitgave, van 26 mei 2016, had een oplage van 20.000 stuks. Niet veel voor gratis kranten in Londen, waar Time Out een oplage van 500.000 heeft.
Uitgever Tom Rendell licht het concept bij The Guardian toe: “We kiezen niet de populairste of raarste stukken – we kijken er met een journalistieke achtergrond naar en bedenken hoe we de beste beleving kunnen geven.” Die beleving is een mix van diverse artikelen: van politiek tot tech-start-ups en natuur. De plusminus 70 deelnemende websites ontvangen een prijs per woord voor de herplaatsing en promotie van hun werk. Advertenties en sponsored content, gericht op de leefstijl van millennials, moeten de krant draaiende houden.
De keuze voor papier vind ik interessant, zeker gezien de zware tijden en teruglopende inkomsten voor kranten. Toch is er zeker wat voor papier te zeggen: geen ad-blockers bijvoorbeeld, en de deelnemende websites boren een nieuwe groep lezers aan. De eerste indruk die ik online van het tijdschrift krijg, spreekt me, als millennial, wel aan. Een experiment om in de gaten te houden!