digital creative
Bij content marketing draait het om de beleving en vragen van je doelgroep. Door deze aan te spreken, creëer je loyale lezers, die makkelijker als klant binnen te halen zijn.
Het leukste aan websites van bedrijven vind ik … hun blog. Niet een blog waar ze hun recent afgeronde werk op tonen, maar een blog waar ze over hun vak schrijven. Waar ze hun opinie ventileren, hun visie op het werk. Dát is interessant: zo doe ik nieuwe informatie op, kom ik verder met een vraag, en kan ik werkgerelateerde onderwerpen van een andere kant bekijken. Blijft de content op hoog niveau, dan kom ik terug op de website. Daarna schrijf ik me in voor hun nieuwsbrief en krijgt de site een hogere ranking in mijn wekelijkse ‘even checken’-lijst. Hoe beter de content en hoe relevanter voor mij, hoe sneller en vaker ik op de website terug kom. Ik waardeer ze meer, omdat ze een puzzelstukje voor de oplossing van mijn probleem hebben. Dat maakt de kans des te groter dat ik, als ik een soortgelijk bedrijf nodig heb, hen benader in plaats van een ander.
Dit idee – potentiële klanten naar je toehalen zonder je producten of diensten te verkopen, maar door op hun beleving in te spelen – speelt de hoofdrol bij content marketing.
Het gaat daarbij niet om je producten of diensten. Het gaat om de beleving die je (potentiële) klanten zoeken en de vragen of problemen waar ze mee zitten. Met deze vorm van marketing gaat je doelgroep je als expert zien, waardoor je meer traffic/links/likes/retweets krijgt. En daardoor meer klanten.
“Content marketing is the strategic marketing approach of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action”, omschrijft Joe Pulizzi, oprichter van het Amerikaanse Content Marketing Institute, deze vorm van marketing.
De elevator pitch van content marketing volgens Robert Rose: “Traditional marketing and advertising is telling the world you’re a rock star. Content Marketing is showing the world that you are one.”
De content hoeft niet per se iets met je product, dienst of merk te maken hebben. Sluit je content marketing bij de belevenis van je doelgroep aan, bij hun informatiebehoefte, inspireer ze, en word daardoor autoriteit! Consumenten én professionals kopen van merken en bedrijven die ze vertrouwen. Door je visie, expertise en passie te delen in consistente content, stel je je bedrijf voor ze open en verdien je hun vertrouwen en betrokkenheid. Met als uiteindelijk doel: loyale lezers die tot koop overgaan.
Foto: SumAll