digital creative
21 aug 2015;
Het is de schrik van elke webmanager of digitale werker: je website of je internetverbinding die er door een DDoS-aanval uit ligt. Door deze ‘Distributed Denial of Service’ werken alle websites op een server niet meer, of werkt de hele internetverbinding van een provider niet meer. Dat kan verlies van omzet als gevolg hebben.
“Ik krijg teveel aanvragen” is het bericht van de server bij een DDoS-aanval. Bij het normale dataverkeer van bezoekers kan een server de hoeveelheid aanvragen prima aan. Dat lukt niet meer als hackers met een netwerk van geïnfecteerde computers (een zogenoemd botnet) de server met enorm veel aanvragen, en dus dataverkeer, bestoken. De server is dan te druk met het tegenhouden van dit ongewenste verkeer dat ook normale bezoekers er niet tussen komen. Gevolg: een website op zwart of een internetverbinding die eruit ligt.
Helaas, geen enkele webhoster of internetprovider is immuun voor zo’n aanval. Zo was de website van de Rijksoverheid midden februari 10 uur niet te bereiken en waren Kamerstukken niet te bekijken. En recent had internetprovider Ziggo te maken met twee DDoS-aanvallen.
Barricade, een Amerikaanse website-beveiligingsbedrijf, maakte een heldere infographic over DDoS-aanvallen. Bekijk de hele infographic op barricade.io.